شــهر ما

یادداشت های بچه های استان بوشهر

شــهر ما

یادداشت های بچه های استان بوشهر

  • ۰
  • ۰

رژه موجودی موذی در شهر؛

به قلم عذرا شباب ؛ جانوری جونده که به موجودی جهنده از حیث تأمین مایحتاج زندگی اش که شامل آب که در جوی‌ها و کانال‌های درون شهری، غذا هم که به خاطر رعایت نکردن بهداشت توسط مردم و غذا فروشی های قارچ گونه ای که سبز شده و پناهگاهای از جمله ساختمان‌های در حال ساخت، زیرپل‌ها و جداول کنار پیاده روها که سوراخی در آن وجود دارد تبدیل شده است.


اسمش وقتی به ذهنت خطور می کند یاد موجودی ریز با دو پای کوچک می افتد که بسیار ضعیف و نحیف درگوشه لانه اش کز کرده است، غذایش تکه پنیری بیش نیست و مزاحمتی برای انسان ها ندارد.

وقتی نام موش به گوش می خورد یادآور چیزهای از قبیل مدرسه موش ها سوژه سینماهای ایران و حس نوستالژی دورانی کودکی و یا کنایه های برخی از بیماران که مردم بوشهر را موش آزمایشگاهی برای پزشکان دیگر استان ها مثال می زنند و خیلی ضرب المثل های دیگر به یادت می آورد اما موش کارکترو سوژه ما  این جانور موذی وگاه طنز آلود، موش همشهری و هم خانه ماست که گاهی وقت ها زودتر از اهالی خانه از درب حیاط وارد منزل می شود.

 جانوری جونده که به موجودی جهنده از حیث تأمین مایحتاج زندگی اش که شامل آب که در جوی‌ها و کانال‌های درون شهری، غذا هم که به خاطر رعایت نکردن بهداشت توسط مردم و غذا فروشی های قارچ گونه ای که سبز شده و پناهگاهای از جمله ساختمان‌های در حال ساخت، زیرپل‌ها و جداول کنار پیاده روها که سوراخی در آن وجود دارد تبدیل شده است.

موجودی موذی در خانه ها و خیابان های بوشهر

اما این را بدانید که اینجا بوشهر، ذهنیت انسان ها را نسبت به خیلی چیزها عوض می کند،  نمی خواهم بگویم که استان ما مرکز پایتخت انرژی کشور است و خیلی درد دل ها از کمبودهای موجود، فقط همین را بگویم که "موش" این جانوری که ناقل بسیاری از بیماری است کلید واژه ای موذی از مشکلات بوشهر شده است.

به کنار ساحل بوشهر که می روید به راحتی می توانید این موجود موذی را با ابعاد های مختلف همراه با خانواده محترم خود! ببینید. متاسفانه مردم زمانیکه برای تفریح به کنار ساحل می آیند بیش از آنکه هواس خود را معطوف به دریا و طبیعت کنند هواس خود را متوجه این موجود موذی می کنند که یک وقت سر بخت آنها نیاید. افزایش بی رویه این موش ها در کنار ساحل بوشهر از تعداد گردشگران هم بیشتر شده است و این خطر و آسیبی است که می تواند خطرات اجتماعی را در پی داشته باشد. حضور مردم را در کنار ساحل به نوعی کاهش می دهد و همچنین گردشگران با مواجه شدن با این صحنه رغبتی به ماندان در کنار دریا و شهر نخواهند داشت.

موجودی که آسایش را از محافل زندگی شهری ما ربوده است و در خیابان ها و پیاده رو های شهرمان بدون هیچ اعتنایی به عابران همچون سرعت نور در جست و گریز است .

اینجا زمانیکه از موش می گویی هیچ شباهتی به موجودات دوست داشتنی انیمیشن ها ندارند و در ذهن مردم گربه ای خاکستری و سیاه رنگ، به یادت می آورد نه اینکه دشمن موش است، خیر بلکه از حیث اینکه اندازه موش های بوشهر هیچ تناسبی با اسمشان ندارند و بیشتر شبیه دشمنانشان شده اند گاهی از کنارت که رد می شوند نمی توانی تشخیص بدهی موش یا جانوری دیگر است و قدم زدن و پیاده روی در خیابان ها برای مردم از ترس آن ها باعث دلهره شده است.

بیماری هایی که از طریق موش به انسان منتقل می شود

یکی از کارشناسان بهداشت محیط با تاکید براینکه موش ها حیواناتی موذی و انتقال دهنده‌ بیماری‌های مختلف به انسان هستند و بدیهی است وجود آنها در محل زندگی انسانها تهدیدی جدی بر سلامت جامعه محسوب می‌شود می گوید: طاعون، تیفوس، حصبه، تب راجعه، تولارمی و سالک و ...از جمله بیماری‌های خطرناکی است که این حیوانات می‌توانند به جامعه انسانی منتقل کنند.

این کارشناس محیط زیست یکی از مهمترین راهکارهای کنترل جانوران مضر شهری را بهبود سیستم فاضلاب شهری و از بین بردن حفره موجود در کانالها و جوی های شهری می داند و اصلاح این آبره ها  را در کنار کنترل غذای مصرفی آن ها نقش موثری در کنترل جمعیت موش ها می داند.

با افزایش جمعیت و غول پیکر شدن موش ها کنترل جمعیت شان بسی مشکل شده است دیگر نه تله‌های فلزی و چسبی به خاطر هیکل هیولایی شان و نه سم های شیمیایی، به کار اهالی بوشهر نمی آید و باید تدابیری اندیشید و این مبارزات بی نتیجه را سرانجامی بخشید.

مبارزه با موش و حیوانات موذی از دیر باز در جوامع بشری مد نظر بوده است و با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است باید به نکاتی اجرایی اثر بخش توجه ویژه داشت وگرنه هر مشکلی بدون ارائه راهکار لازم، تنها پاشیدن نمک روی زخمی است که سر باز کرده است.

عوامل ازدیاد موش در شهر بوشهر

عواملی از جمله عدم استفاده از نوع مناسب سنگ یا شیوه‌ی قرار دادن آن در ساحل جهت جلوگیری از به وجود آمدن پناهگاهی جهت تولید مثل و ازدیاد نسل موش‌ها، نداشتن سیستم دفع مناسب فاضلاب و دفع نادرست آن به خصوص در دریا، عدم لایروبی مناسب و به موقع جوی آب ها که باعث ایجاد پناهگاهی مناسب برای موش‌ها است نیز از عوامل ازدیاد موش در شهر بوشهر محسوب می شود.

آرامی عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نهم شورای اسلامی، شهرداری‌ها، شورای بهداشت شهرها و سازمان حفاظت محیط زیست را سه ضلع مثلث مقابله با موش‌ها خواند.

در حل این معظل ضرورت تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری، معاونت بهداشت، محیط زیست و فرمانداری احساس می‌شود. انجام کار کارشناسی و تعیین نوع مبارزه نخستین گام در مبارزه‌ی اصولی با این جوندگان محسوب می‌شود.

اما در بین این چند کمیته شهرداری همواره به عنوان ارگانی که طرح اجرایی مبارزه با موش ها را عهده دار بوده است و مرکز بهداشت به عنوان مهمترین متولیان اجرای این طرح در این امر کوتاهی مشهودی داشته اند و عدم پاک سازی و سالم‌سازی محیط شهری و عدم نظارت در جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌ها در برخی از محلات بوشهر باعث نشر و نمو و انتشار موش‌ها شده است.

امید می رود الگو برداری صحیح از شهرهای بندری دنیا و استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان محیط زیست در طرح‌های اجرایی مبارزه با موش ها این هیولای ترسناک همشهری اقدامات لازم صورت گیرد.

  • ۹۴/۱۱/۰۴
  • بچه های بوشهر ادمین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی