شــهر ما

یادداشت های بچه های استان بوشهر

شــهر ما

یادداشت های بچه های استان بوشهر

  • ۰
  • ۰

لزوم نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان؛

استان بوشهر به دلیل دور بودن از پایتخت استقبال خوبی را از سوی گردشگران و ترویست ها شاهد نیستیم و از مسولان خواستاریم تا این مشکل را پیگیری کنند.


صنایع دستی و به ویژه صنایع دستی روستایی از گذشته دارای نقش تعیین کننده و مهمی در معیشت روستائیان در ایران  داشته است و روستاییان با این هنر دستی خود توانسته اند چرخه بسیار تاثیر گذاری در اقتصاد و رونق صنایع دستی داشته باشند.

صنایع دستی در حال حاضر به عنوان یکی از اشتغال زایی های بسیار مهم در کشور ایران محسوب می شود و خیلی از کشورهای جهان میزبان این هنر در بازارهای و منازل خودشان هستند.

صنایع دستی شامل محصولاتی متفاوتی است از قبیل؛ قالی،‌ گبه، عبا، گلیم، حصیر، سفال، گیوه دوزی، مشک، دولچه، زنبیل، سبد، توربافی، سوزن دوزی،‌ نساجی و مصنوعات رودوزی شده و خیلی از چیزهای دیگر می شود که زینت دهنده بازارهای ما با آن همه مهارت توسط سازنده اش می شود.

استان بوشهر به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی کشور از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

صنایع این استان نیز به دو بخش صنایع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند و مهمترین آن‌ها را صنایع کشتی و لنج سازی، توربافی، کوزه، سفال و... تشکیل می‌دهد.

استان بوشهر در حرفه صنایع دستی بسیار تاثیر گذار بوده است و تعداد چشم گیری از مردم استان ساحلی بوشهر به کار در تولید صنایع دستی مشغول هستند.

مهمترین مراکز گبه بافى دراستان بوشهرعبارتند از: روستاهاى شول، کمالى، بهمنیارى، محمدصالحى، عباسى، فخرآورى، کلل و چهار روستایى از توابع شهرستان گناوه نیز می باشد.

محمدابراهیم فروزانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر می گوید: گلیم و گبه استان بوشهر شهره جهانی دارد و با کیفیت عالی در استان بوشهر تولید می‌شود خریداران بسیاری در کشورهای مختلف دارد که بیشتر تولیدات این رشته صنایع دستی صادر می‌شود.

 هم اکنون در استان بوشهر ۲۰ هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی در این حال فعالیت در هنر صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند که بخش عمده تولید آنها سالانه ۵۰ هزار متر مربع گلیم، گبه و عبا است.

همچنین یکی از فعالان در صنایع دستی گفت: استان بوشهر به دلیل دور بودن از پایتخت استقبال خوبی را از سوی گردشگران و ترویست ها شاهد نیستیم و از مسولان خواستاریم تا این مشکل را پیگیری کنند.

این فروشنده محصولات صنایع دستی اضافه کرد: محصولات صنایع دستی در استان بوشهر استقبال خوبی دارد و باید یک محل خوب به صورت دائمی برای محصولات صنایع دستی محیا کنند تا جای ثابتی داشته باشد.

این فروشنده گفت: تبلیغات برای صنایع دستی در استان بوشهر بسیار کم است هنوز ما خیلی از کسانی را داریم که آنچنان به صنایع دستی استان آشنایی ندارند و ما باید این هنرسنتی را به آیندگان انتقال بدهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نظم خاصی بین تولید کننده و صادر کننده وجود ندارد و اختلاف سلیقه برای ارسال محصولات به دیگر نقاط داخل یا خارج کشور با مشکل مواجه می شود و این امر برای صنعتگران مشکل است.

در زیر با تعدادی از صنایع دستی های استان بوشهر به صورت مختصر آشنا می شود:

 

گبه بافی :

برجسته ترین صنعت دستی و خانگی استان بوشهر که تقریباً در بیشتر نقاط روستایی و حتی شهری رایج بوده و شغل اول یا حرفه دوم تعداد زیادی از خانوارها محسوب می شود ، بافت گبه است.

گبه نوعی قالی با پودهای تقریباً ضخیم و دراز است که غالباً با مواد اولیه خودرنگ در طرحهای بدیع و سنتی و بر روی دارهای قالیبافی افقی و به شیوه قالی بافته می شود.

گلیم بافی:

 تقریباً در بیشتر نقاط روستایی رایج است. فصل بافت گلیم معمولاً در زمستان می باشد و خانواده های روستایی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی و دامپروری، از اوایل پاییز که فصل چیدن پشم گوسفندان آغاز می شود.

گلیم بعد از گبه شاخص ترین صنعت دستی و خانگی استان بوشهر است که توسط زنان و دختران خانه دار در مناطق روستائی بیشتر در اوقات فراغت ساخته می شود.

لنج و قایق سازی(گلافی):

لنج و قایق سازی از قدیمی ترین و مهمترین صنایع دستی بوشهر محسوب می شود که سابقه آن به دوره افشاریه می رسد.

صدفسازی و تاکسی درمی:

اگرچه ساخت کالاهای زیبای صدفی و خشک کردن موجودات دریائی در استان بوشهر هم به چشم می خورد ولی به نسبت سواحل طولانی استان و وفور صدف در استان رشد لازم را پیدا نکرده است.

عبابافی:

از جـمـله مـحـصـولات صنـایع دستی منحصر به فرد استان بوشهر نوعی عباست که با پشم و کرک شتر به شیوه سنتی تولید می گردد و به دلیل دوام و ثبات رنگ و مرغوبیت جنس آن از بهترین نوع تولیدی آن محسوب میگردد.

سفالگری:

بدلیل اهمیت حیاتی آب در منطقه گرم و کم آب بوشهر،  تهیه وسایلی که بتواند در خنک کردن و خنک نگاه داشتن آب ایجاد نماید از دیرباز مرسوم بوده است.

قالی بافی:

در نقاط مختلف استان بوشهر فرش بافی توسط روستائیان بومی و عشایر ساکن در مناطق مختلف صورت میگیرد که غالباً دارای نقشه ها و طرحهای هندسی است و بر روی دارهای افقی به صورت ترک بافی بافته می شود.

گرگور:

گـرگور یـکی از وسایـل صید مـاهی است که با سیم فلزی گالوانیزه و به شکل یک نیم کره بافته می شود.

حصیربافی:

حصیربافی در استان بوشهر بدلیل فراوانی برگ و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو در مناطق باتلاقی و شوره زار از دیرباز رایج بوده است و تقریباً اکثر روستائیان بویژه مردان در دوران فراغت از فعالیت های کشاورزی به آن اشتغال می ورزند.

گزارش: عبدالرحمن مشایخ

انتهای پیام/

  • ۹۴/۱۱/۰۴
  • بچه های بوشهر ادمین

صنایع دستی جنوب

گبه

گلیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی